Skip to main content

Vanliga frågor

Jag vill teckna ett elavtal! Hur gör jag?

  1. Absolut lättast och snabbast tecknar du ett elavtal via vår hemsida. Då får vi in avtalet omgående och en avtalsbekräftelse skickas ut till dig via e-post.
  2. Vill du ha hjälp med att teckna, så ringer du 010 – 405 41 80, eller mejlar oss på tecknaavtal@cheapenergy.se Vi hjälper mer än gärna dig!

Behöver jag verkligen ett 18 siffrigt anläggnings-id för att teckna ett elavtal?

Nej det gör du inte! Men om vi får det 18 siffriga numret så går processen snabbare och ditt avtal har större chans att gå igång på önskat datum. Vi kan inte garantera ditt uppstartsdatum om vi inte får ditt anläggnings-id. Så ligger det till.

Hur fort kan mitt elavtal starta?

Om du angett ett datum samt anläggnings-id så tar det 14 dagar för oss att starta upp ditt avtal. Gäller det en inflytt så behöver du teckna nytt avtal minst 7 dagar innan du ska flytta in, för att vara säker på att du får igång elen direkt när du flyttar in. Vill du ha hjälp så går det jättebra att ringa oss på 010 405 41 80, chatta med oss, eller mejla oss på tecknaavtal@cheapenergy.se

Jag ska flytta ut från min bostad! Vad gäller?

  1. Anmäl utflytt till ditt elnätsbolag, då avslutas ditt elavtal med oss automatiskt.
  2. Du behöver sedan teckna ett nytt elnätsavtal med elnätsbolaget i området du flyttar till. Elnätsleverantören är ansvarig för elledningarna, och man kan inte välja sin elnätsleverantör, då olika elnätsbolag är ansvariga för olika områden. Passa också på att fråga din nya elnätsleverantör om ditt nya anläggnings-id. Detta är ett 18 siffrigt nummer. Vill du ha hjälp så ring oss gärna på 010 405 41 80.
  3. Du kan sedan enkelt teckna ett nytt avtal via vår hemsida med din nya adress. Kom ihåg att teckna avtalet minst 7 dagar innan du ska flytta in, för att vara säker på att du får igång elen direkt när du flyttar in. Vill du ha hjälp så går det jättebra att ringa oss på 010 405 41 80, chatta med oss, eller mejla oss på tecknaavtal@cheapenergy.se

Jag undrar hur era fastpriser kan vara så otroligt låga?

Det är inte lätt. Vi kämpar verkligen dagligen med att pressa våra fastpriser på Internets alla prisjämförelsesajter. Priserna du ser på vår hemsida är priserna du får på ditt avtal. Jämfört med de stora statliga, kommunala och utländska elbolagen är vi snabbfotade och utmanade med våra priser varje dag. Vi äger inte någon infrastruktur som kostar pengar att underhålla och vi har ingen egen kostsam energiproduktion. Därför kan vi hålla så låga priser.

Vad är en Energifaktura®?

Energifaktura® är vår fantastiska tjänst som slår ihop din elhandelsfaktura med din elnätsfaktura. Du får alltså en samlad elkostnad på en och samma faktura. På elnätfakturan finns fasta avgifter för elnätsavgifter, energiskatten och elöverföringen. Cheap Energy levererar och fakturerar endast den faktiska elförbrukningen. Med en Energifaktura® får du som kund en enda faktura med ett enda belopp att betala. Om du har fler anläggningar på antingen samma adress eller olika adresser så fakturerar vi även dem på en och samma faktura. Smidigt va? Det finns idag inga begränsningar för antalet anläggningar eller fakturor som vi kan knyta ihop på en enda Energifaktura®.

Jag vill anmäla e-faktura/autogiro? Hur gör jag?

Självklart vill vi underlätta för dig! Vi hjälper dig mer än gärna att anmäla autogiro eller e-faktura.
1. För autogiro, mejla in dina bankuppgifter med bank, clearing och kontonummer. Om du vill ha e-faktura räcker det med vilken bank du har. Vi behöver även ett personnummer/kundnummer så att vi hittar er i vårt system. Mejla till kundservice@cheapenergy.se
2. Vill du hellre ringa in och lämna dina bankuppgifter så ring 010 – 405 41 80.
3. Vi skickar helst inte ut en autogiroblankett per post. Miljön drabbas igen! Det är även säkrare kommunikation via e-post eller telefon och ger mycket snabbare hantering.

Ett välkomstbrev från er kom till mig. Vad är det?

Jo kära kund. Du får ett välkomstbrev om du har tecknat ett avtal direkt via hemsida, via telefon eller via någon av våra återförsäljare. Välkomstbrevet skickar vi ut antingen via brev, e-post eller sms. Den innehåller fin information och är ingenting som du behöver svara på om allting stämmer.

Ett elavtalsförslag har kommit till mig. Vad är det för något?

Ibland skickar vi ut elavtalsförslag till konsumenter och företagskunder runt om i Sverige. Dessa elavtalsförslag kan komma antingen på e-post eller brev. Vill du gärna ha vårt elavtalsförslag så antingen ringer du oss på 010 – 405 41 80, eller skickar in i returkuvertet. 

Om jag inte är intresserad av att teckna nytt avtal?

Eftersom det är ett elavtalsförslag så är det självklart frivilligt om man vill skriva på. Om du inte vill ha vårt fina elavtalsförslag så släng det i pappersåtervinningen eller i e-post-papperskorgen. 

Ungefär när på månaden skickas fakturorna från Cheap Energy?

Fakturorna skickar vi ungefär den 12:e varje månad eller snarast efter vi har fått in mätvärden och nätfakturor från elnätsbolagen. Har du vidare frågor, eller inte har fått din faktura, så ring oss på 010 405 41 80 så hjälper vi dig.

Finns det någon möjlighet för mig att se mina fakturor eller se min förbrukning online? Kanske även mina elnätsfakturor från Energifaktura®?

Javisst! Självklart kan man det. När man fått sin första faktura, då kan man logga in via BankID och se både sina Cheap Energy fakturor och även alla sina elnätsfakturor. För att kunna se sina elnätsfakturor måste man dock ha tjänsten Energifaktura. Förbrukningen ser man givetvis på våra fakturor och är superlätt att följa varje månad. Önskar ni mer detaljerad information om er förbrukning hänvisar vi er till ert nätbolag som äger mätarna.

Elnätsavtal är ett ord som jag läst nu många gånger. Vad är det?

För att man ska få ström till sitt hus, lägenhet, sommarstuga eller företag så behöver man ett avtal med sitt elnätsbolag. Elnätsbolagen är ansvariga för ledningarna som transporterar strömmen, och elnätsavtalet tecknas hos det företag som äger elnätet i just ditt område. Jepp, eftersom de har ensamrätt så finns det bara dem du kan teckna med. Det kanske känns konstigt att du inte kan välja bland andra som kanske hade varit billigare, men du har inget val. 

När jag tecknat med elnätsavtal, kan jag välja sen?

Jepp, efter du har elnätsavtalet, då kan du teckna med Cheap Energy eller vem som helst på elmarknaden. På elhandelsmarknaden är det inte monopol. Det är viktigt att tänka på att elnätsavtal och elhandelsavtal måste stå på samma person eller organisationsnummer. 

Måste jag hålla reda på två olika fakturor?

Vi hjälper gärna till så att du slipper hålla reda på båda fakturorna. När du tecknar med oss så ger vi istället en enda Energifaktura®, där du får både med elnät och elhandel på samma faktura. Med ett OCR-nummer.

Jag upplever att min elnätskostnad är väldigt hög? Varför är den det?

Jo, det senare decenniet har det hänt väldigt mycket på elhandelsmarknaden, men ingenting på elnätsmarknaden där elnätsbolagen finns. De har ensamrätt i alla sina egna elnät vilket innebär att du som kund inte kan välja vilket elnätsbolag du vill, utan måste ta det som erbjuds. Annars får du ingen ström.

Elnätsbolagen sätter sina egna priser 

Din elnätsfaktura består av en fast månadsavgift. Utöver det finns det en rörlig del som kallas för elöverföring. Här får du en kostnad per kWh som överförs hem till din fastighet, och den kan skilja sig beroende på vilken elnätsägare du har.  Det är alltså inte en elkostnad utan en överföringsavgift på den elen som du förbrukar. Förutom dessa avgifter har du statliga avgifter på elskatt och moms. Som sagt, vi eller du kan dessvärre inte påverka någon av de avgifter som din elnätsfaktura innehåller då elnätsbolagen sätter sina egna priser.

Statliga Svenska kraftnät höjde avgiften för elförbrukning 1 januari 2024

Svenska kraftnät, även förkortat SvK, är den myndighet som äger det svenska stamnätet och ansvarar för att Sveriges elöverföringssystem är säkert.
SvK styr och övervakar Sveriges elsystem dygnet runt för att säkerställa systemdriften. Kostnaderna för drift och underhåll läggs på elpriset för alla elkunder i Sverige. Nu höjs den så kallade förbrukningsenergiavgiften, som är till för att säkerställa att inmatning och uttag av el alltid är i balans.

Varför höjs förbrukningsenergiavgiften?
Balansen mellan inmatning och uttag av el säkerställs genom att Svenska kraftnät köper in reserver av el. Kostnaderna för att kunna använda och administrera dessa har ökat de senaste åren.

För vem höjs förbrukningsenergiavgiften?
Alla som har ett elabonnemang i Sverige får höjd avgift.

Hur stor blir ökningen av avgiften?
Ökningen blir ca 0,64 öre/kWh inklusive moms. Avgiften ingår i elpriset och är inte specificerad på fakturan. Har du timprisavtal syns SvK avgiften på en egen rad.

Men SvK:s avgifter finns ju även i mitt elnätsabonnemang?
SvK har flera olika avgifter, vissa av avgifterna läggs på elförbrukningen och andra på elnätet. Avgifterna för elnätet skall främst täcka utbyggnaden av stamnätets ledningar och kraftstationer. SvK avgiften är ingen extra avgift från Cheap Energy AB utan en statlig avgift som Cheap Energy AB ej kan påverka eller plocka bort.