Absolut lättast och snabbast tecknar du ett elavtal via vår hemsida. Om du fyllt i alla textrutor och valt ditt avtal klickar du på ”teckna elavtal”. Då får vi in avtalet omgående och en avtalsbekräftelse skickas ut till dig via e-post. Önskar du teckna avtal via telefon ring 010 – 405 41 80. Vi hjälper mer än gärna dig!
Vanliga frågor
Behöver jag verkligen ett 18 siffrigt anläggnings-id för att teckna ett elavtal?
Nej det gör du inte! Men om vi får det 18 siffriga numret så går processen snabbare och ditt avtal har större chans att gå igång på önskat datum. Vi kan inte garantera ditt uppstartsdatum om vi inte får ditt anläggnings-id. Så ligger det till.
Hur fort kan mitt elavtal starta?
Om du angett ett datum samt anläggnings-id så tar det 14 dagar för oss att starta upp ditt avtal. Gäller det en inflytt se nedan.
Om jag nu ska flytta, hur gör jag?
Får vi reda på inflyttsdatumet innan du flyttar in så kan vi sätta igång ditt elavtal på själva inflyttsdatumet, dock behöver vi det oftast 7 dagar innan önskad leveransstart. Detta för att hinna ta reda på anläggnings-ID och hinna söka leveransstarten hos nätägaren. Om du redan har flyttat in och inflyttsdatumet har passerat så tar det 14 dagar för oss att starta upp.
Jag ska flytta ut från min bostad! Vad gäller?
När du flyttar ut så är det ditt nätavtal som avslutas. Det innebär att du som kund tecknar ett nytt avtal med oss på din nya adress. Det gör du enkelt via vår hemsida med din nya adress. Annars är det superlätt att ringa oss på 010 – 405 41 80.
Jag undrar hur era fastpriser kan vara så otroligt låga?
Det är inte lätt. Vi kämpar verkligen dagligen med att pressa våra fastpriser på Internets alla prisjämförelsesajter. Priserna du ser på vår hemsida är priserna du får på ditt avtal. Jämfört med de stora statliga, kommunala och utländska elbolagen är vi snabbfotade och utmanade med våra priser varje dag. Vi äger inte någon infrastruktur som kostar pengar att underhålla och vi har ingen egen kostsam energiproduktion. Därför kan vi hålla så låga priser.
Vad är en Energifaktura®?
Energifaktura® är vår fantastiska tjänst som slår ihopa din elhandelsfaktura med din elnätsfaktura. Du får alltså en samlad elkostnad på en och samma. På nätfakturan finns fasta avgifter för elnätsavgifter, energiskatten och elöverföringen. Cheap Energy levererar och fakturerar endast den faktiska elförbrukningen. Med en Energifaktura® får du som kund en enda faktura med ett enda belopp att betala. Om du har fler anläggningar på antingen samma adress eller olika adresser kan vi fakturerar vi dem på en och samma faktura även dem. Smidigt va? Det finns idag inga begränsningar för antalet anläggningar eller fakturor som vi kan knyta ihop på en enda Energifaktura®.
.
Jag vill anmäla e-faktura/autogiro? Hur gör jag?
Självklart vill vi underlätta för dig! Vi hjälper dig mer än gärna att anmäla autogiro eller e-faktura.
1. För autogiro e-posta in dina bankuppgifter såsom bank, clearing och kontonummer. Om du vill ha e-faktura räcker det med vilken bank du har. Vi behöver även ett personnummer/kundnummer så att vi hittar er i vårt system. E-posta till kundservice@cheapenergy.se
2. Vill du hellre ringa in och lämna dina bankuppgifter ring 010 – 405 41 80.
3. Vi skickar helst inte ut en autogiroblankett per post. Miljön drabbas igen! Det är även säkrare kommunikation via e-post eller telefon vilket ger mycket snabbare hantering.
Ett välkomstbrev från er kom till mig. Vad är det?
Jo kära kund. Du får ett välkomstbrev om du har tecknat ett avtal direkt via hemsida, via telefon eller via någon av våra återförsäljare. Välkomstbrevet skickar vi ut ett antingen brev, e-post eller sms form. Den innehåller fin information och är ingenting som du behöver svara på om allting stämmer.
Ett elavtalsförslag har kommit till mig. Vad är det för något?
Ibland skickar vi ut elavtalsförslag till konsumenter och företagskunder runt om i Sverige. Dessa elavtalsförslag kan komma antingen på e-post eller brev (men brev tycker vi inte om för det sabbar miljön). Vill du gärna ha vårt elavtalsförslag så antingen ringer du oss eller skickar in i returkuvert. Men, eftersom det är ett elavtalsförslag så är det självklart inget tvång att skriva på, utan som sagt, det är bara ett förslag. Man behöver inte känna sig kränkt eller liknade för att ha fått detta förslag. Vi skickar ut dessa enligt adressändringslistor och vet inte ifall det finns eller inte finns ett befintligt avtal på adresserna dessa skickas till. Om du inte vill ha vårt fina elavtalsförslag så släng det i pappersåtervinningen eller i e-post-papperskorgen.
Ungefär när på månaden skickas fakturorna från Cheap Energy?
Fakturorna skickar vi ungefär den 12:e varje månad eller snarast efter vi har fått in mätvärden samt nätfakturorna från de svenska nätbolagen.
Finns det någon möjlighet för mig att se mina fakturor eller se min förbrukning online? Kanske även mina elnätsfakturor från Energifaktura®?
Javisst! Självklart kan man det. När man fått sin första faktura, då kan man logga in via BankID och se både sina Cheap Energy fakturor och även alla sina elnätsfakturor. För att kunna se sina elnätsfakturor måste man dock ha tjänsten Energifaktura. Förbrukningen ser man givetvis på våra fakturor och är superlätt att följa varje månad. Önskar ni mer detaljerad information om er förbrukning hänvisar vi er till ert nätbolag som äger mätarna. För att få adressen till våra mina sidor vänligen e-posta kundservice kundservice@cheapenergy.se.
Elnätsavtal är ett ord som jag läst nu många gånger. Vad är det?
Alla elabonnenter i Sverige behöver ha ett elnätsavtal för att kunna få sin el till sin lägenhet, hus, sommarstuga eller företag. Elnätsavtalet tecknas hos det företaget som äger elnätet i just ditt omrde. Jepp, det finns bara dem du kan teckna med då de har ensamrätt. Det kanske känns konstigt att du inte kan välja bland andra som kanske hade varit billigare, men du har inget val. Men, efter du har elnätsavtalet, då kan du teckna med Cheap Energy eller vem som helst på elmarknaden. På elhandelsmarknaden är det inte monopol. Elnätsavtal och elhandelsavtal måste stå på samma person eller organisationsnummer. Vi hjälper er gärna och får elnätsfakturan att försvinna, ja alltså vi ger er en enda Energifaktura® med elnät och elhandel på samma faktura. Med ett OCR-nummer.
Jag upplever att min elnätskostnad är väldigt hög? Varför är den det?
Jo, det senare decenniet har det hänt väldigt mycket på elhandelsmarknaden, men ingenting på elnätsmarknaden där elnätsbolagen finns. De har ensamrätt i alla sina egna elnät vilket innebär att du som kund inte kan välja vilket elnätsbolag du vill, utan måste ta det som erbjuds. Annars får du ingen ström. Elnätspriserna har höjts väldigt mycket och tyvärr kan ingen göra något åt det. Din elnätsfaktura består av en fast månadsavgift. Utöver det finns det en rörlig del som kallas för elöverföring. Denna kan vara allt ifrån ett par ören till många ören, detta beroende på vilken elnätsägare du har. Här får du en kostnad per kWh som överförs hem till din fastighet. Det är alltså inte en elkostnad utan en överföringsavgift på den elen som du förbrukar. Förutom dessa avgifter har du elskatt och sedan moms. Det är statliga avgifter. Som sagt, vi eller du kan dessvärre inte påverka någon av de avgifter som din elnätsfaktura innehåller. Detta då elnätsbolagen sätter sina egna priser samt att staten har sina avgifter.
Statliga Svenska kraftnät höjde avgiften för elförbrukning 1 januari 2021
Svenska kraftnät, även förkortat SvK, är den myndighet som äger det svenska stamnätet och ansvarar för att Sveriges elöverföringssystem är säkert.
SvK styr och övervakar Sveriges elsystem dygnet runt för att säkerställa systemdriften. Kostnaderna för drift och underhåll läggs på elpriset för alla elkunder i Sverige. Nu höjs den så kallade förbrukningsenergiavgiften, som är till för att säkerställa att inmatning och uttag av el alltid är i balans.
Varför höjs förbrukningsenergiavgiften?
Balansen mellan inmatning och uttag av el säkerställs genom att Svenska kraftnät köper in reserver av el. Kostnaderna för att kunna använda och administrera dessa har ökat de senaste åren.
För vem höjs förbrukningsenergiavgiften?
Alla som har ett elabonnemang i Sverige får höjd avgift.
Hur stor blir ökningen av avgiften?
Ökningen blir ca 0,27 öre/kWh inkl moms. För en lägenhetskund med en årsförbrukning runt 5 000 kWh innebär det omkring 13 kr mer per år. För en villakund med en årsförbrukning på 15 000 kWh blir det cirka 38 kr extra per år inkl moms. En företagskund med en årsförbrukning på 50 000 kwh får betala cirka 100 kr extra per år exklusive moms. Avgiften ingår i elpriset och är inte specificerad på fakturan. Har du timprisavtal syns SvK avgiften på en egen rad.
Men SvK:s avgifter finns ju även i mitt elnätsabonnemang?
SvK har flera olika avgifter, vissa av avgifterna läggs på elförbrukningen och andra på elnätet. Avgifterna för elnätet skall främst täcka utbyggnaden av stamnätets ledningar och kraftstationer. SvK avgiften är ingen extra avgift från Cheap Energy AB utan en statlig avgift som Cheap Energy AB ej kan påverka eller plocka bort.